لوگو کینوفیت

معرفی دانه کینوا، بهترین جایگزین برنج!

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
معرفی دانه کینوا، بهترین جایگزین برنج!

آیا می‌دانستید که کینوا به عنوان جایگزین برنج، توصیه بیشتر پزشکان تغذیه به مراجعه‌کنندگانشان است؟ کینوا جایگزین مناسبی برای برنج است که شما می توانید برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند چربی و کلسترول بالا، قند خون و حتی برای لاغری از آن استفاده کنید.

افراد زیادی به بیماری‌هایی نظیر چربی و کلسترول بالا، قند خون، کمبود فیبر و … مبتلا هستند. تغذیه این افراد باید با وجود این بیماری‌ها تغییر کند و جایگزین‌های دیگری متناسب با هر بیماری در وعده‌های غذایی‌شان، در نظر گرفته شود.

از طرفی برخی از افراد با کمبود انرژی ناشی از کاهش وزن یا چاقی بیش از حد مواجه‌اند و باید برای حل این مشکلات، تغذیه خود را اصلاح کنند.

برنج، به عنوان یکی از مواد اولیه در طبخ انواع غذاها ممکن است برای این افراد ضرر داشته باشد. اما اگر این ماده خوراکی پرطرفدار، از وعده غذایی حذف شود؛ افراد احساس سیری نمی‌کنند و انرژی لازم برای گذران زندگی خود را از دست می‌دهند.

به همین دلیل پزشکان تغذیه، باید به دنبال جایگزین مناسبی برای این مواد غذایی داشته باشند. یکی از این جایگزین‌ها، شبه غله کینواست. برای اطمینان از صحت این پیشنهاد باید به مقایسه برنج و کینوا بپردازید و از مزایا و معایب هریک باخبر شوید.

آیا کینوا جایگزین مناسبی برای برنج است؟

کینوا بهترین جایگزین برای برنج

جایگزین کردن دانه کینوا به جای برنج، برای بیماران با پرهیز غذایی و یا افراد دارای اضافه وزن، یک انتخاب بسیار مناسب است.

مطالعاتی که در حوزه مقایسه برنج و دانه کینوا انجام شده، ثابت شده است که کینوا جایگزین مناسبی برای برنج است. در نگاه اول، برنج برای بدن مضر نیست ولی گزینه‌های سالم‌تری نسبت به آن برای بدن شما وجود دارد. برنج سفید، دانه‌ای تصفیه شده و فرآوری شده است. برنج هم‌چنین فیبر و مواد مغذی لازم برای بدن را نیز ندارد.

برنج قهوه‌ای در مقایسه با برنج سفید اکثر مواد مورد نیاز بدن را در خود دارد. با این حال برنج قهوه ای هم مواد مغذی و پروتئین کمی دارد و مصرف آن نسبت به برنج سفید خیلی کمتر است. در برنج قهوه‌ای هم از فیبر خبری نیست و به افزایش قند خون کمک می‌کند. نکته مهم اینجاست که حتی اگر مبتلا به دیابت هم نباشید بهتر است از افزایش سطح قند خون خود جلوگیری کنید.

چرا باید کینوا را جایگزین برنج کرد؟

همانطور که گفته شد، تحقیقاتی در رابطه با مقایسه برنج سفید و دانه کینوا انجام شده و ارزش غذایی بالای دانه کینوا اثبات شده است. در زیر به دلایلی اشاره خواهیم کرد که نشان می‌دهد کینوا بهترین جایگزین برنج نه تنها برای افراد دارای پرهیز غذایی، بلکه برای تمامی اشخاص است. 

به طور کلی برنج دانه غلات است. در برنج سفید، پوسته، سبوس و جوانه آن حذف می‌شود و ارزش غذایی آن نیز پایین می‌آید. در برنج قهوه‌ای فقط پوسته‌ از بین می‌رود و میزان فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. اما به نظر شما چرا کینوا از برنج قهوه‌ای هم سالم‌تر است؟

کینوا شبه غله‌ای است که با چندین مزیت برای بدن، از برنج قهوه‌ای برتر است. در حالی که برنج فقط در چند مورد است که به سلامتی انسان کمک می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که ویژگی‌های مفید کینوا برای بدن نسبت به برنج بیشتر است و برای همین می‌توان آن را جایگزین برنج در وعده‌های غذایی کرد.

کینوا، از نظر تغذیه و تامین انرژی، امتیاز بیشتری نسبت به برنج دارد و مقدار بیشتری از فیبر و پروتئین در آن یافت می‌شود. البته اگر از خوردن یک ماده غذایی خسته می‌شوید؛ کینوا و برنج قهوه‌ای را با هم مصرف کنید. چون هر دو فواید زیادی برای سلامتی دارند و منابع تغذیه‌ای خوب و سالمی هستند.

مزایای کینوا نسبت به برنج چیست؟

طعم و بافت برنج، یکی از موارد مهمی است که باعث مصرف زیاد آن می‌شود. اما با کمی مطالعه و تحقیق درباره مواد مغذی برنج متوجه می‌شوید که این مواد غذایی با وجود طعم خوشمزه، ارزش غذایی پایینی دارد.

از طرفی سبوس موجود در برنج، برای بسیاری از بیماری‌ها مضر است و باعث آسیب بیشتر به بیماران می‌شود. مثلا به افراد دچار مشکلات حاد گوارشی و زخم معده، توصیه می‌شود که برنج کم‌تری را مصرف کنند.

در مقابل، کینوا از خواص بسیاری برای سلامتی برخوردار است. بسیاری از افراد از خواص کینوا برای بارداری بی‌خبرند و نمی‌دانند که وجود این مواد غذایی، در برنامه غذایی خانم‌های باردار، به جلوگیری و درمان بیماری دیابت بارداری آن‌ها کمک می‌کند.

کینوا نیز پس از پختن، بافتی مشابه با برنج به خود می‌گیرد و برای هضم غذا و درمان بیماری‌‌های زیادی نیز مفید است. مزایای کینوا نسبت به برنج، در زیر می‌آید:

  • شاخص گلیسمی پایین‌تر و کمک به کاهش سطح قند خون
  • کاهش سطح چربی خون و تری گلیسیرد شما بعد از یک وعده غذایی با کینوا
  • داشتن کلسیم سه برابری نسبت به برنج
  • داشتن آهن تا پنج برابر برنج
  • وجود پتاسیم هشت برابری نسبت به برنج
  • دارای منیزیم و فسفر
  • وجود روی در کینوا بر خلاف برنج
  • داشتن منگنز تا دو برابر برنج
  • محافظت از افراد در برابر بیماری‌هایی چون کم‌خونی، پوکی استخوان و سطح چربی بالا

مقایسه ارزش غذایی برنج و کینوا

نحوه استفاده از کینوا به جای برنج

ارزش و منابع غذایی هرکدام از مواد غذایی مصرفی شما، به سلامتتان کمک بزرگی می‌کند. با این حال، شما باید غذایی را برای خوردن انتخاب کنید که ارزش غذایی بیشتری نسبت به گونه‌های مشابه داشته باشد. اما برای انتخاب کینوا جایگزین برنج، باید ارزش غذایی هریک را با هم مقایسه کنید و ببینید کدام یک برای بدن انسان مناسب‌تر است.

ارزش غذایی برنج سفید

ماده غذایی

مقدار در هر 100 گرم

انرژی

130 کیلو کالری

کربوهیدرات

28.7 گرم

پروتئین

2.7 گرم

چربی

0.3 گرم

فیبر

0.4 گرم

قند

0.1 گرم

ویتامین ب1 (تیامین)

0.07 میلی‌گرم

ویتامین ب3 (نیاسین)

6/1 میلی گرم

ویتامین ب5 (پانتوتنیک اسید)

1.01 میلی گرم

ویتامین ب6 (پیریدوکسین)

0.16 میلی‌گرم

فولات

8 میکروگرم

منیزیم

25 میلی‌گرم

فسفر

73 میلی‌گرم

پتاسیم

76 میلی‌گرم

آهن0.8 میلی گرم

جدول1- ارزش غذایی برنج سفید

در زیر مقدار هریک از منابع غذایی موجود در کینوا و برنج با هم مقایسه می‌شوند:

1. مقدار پروتئین

با کمی بررسی می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که میزان پروتئین موجود در یک فنجان کینوا، دو برابر میزان پروتئین در همان مقدار برنج است. در نتیجه کینوا به لحاظ پروتئینی، منبع غنی‌تری نسبت به برنج است.

2. اسیدهای آمینه ضروری بدن

بدن انسان، توانایی تولید و تامین همه اسیدهای آمینه را ندارد و باید با استفاده از مواد غذایی مختلف، این نیاز بدن را برطرف کرد.

کینوا با وجود گیاهی بودن، منبع کامل پروتئین است. یعنی هر 9 اسید آمینه ضروری بدن را در خود جای می‌دهد. در کینوا مقدار بالایی لیزین نیز وجود دارد که به درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند جایگزین غذایی مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، چربی و دیابت باشد.

این گیاه، برای افرادی که گیاه‌خوار و وگان هستند نیز گزینه مناسبی است، چون به آن‌ها کمک می‌کند تا پروتئین لازم برای داشتن انرژی را به دست آورند. برنج برخلاف کینوا، فقط چند اسید آمینه را دارد. در نتیجه می‌توان گفت کینوا منبع تامین انرژی سالم‌تر و بهتری برای بدن است.

3. میزان کالری

با بررسی و اندازه‌گیری میزان کالری موجود در یک فنجان برنج و کینوا، متوجه می‌شوید که کینوا دارای 222 کالری و برنج دارای 218 کالری است. در نتیجه تنها مزیت کوچک برنج نسبت به کینوا، کالری کمتر آن است.

4. فیبر

فیبر به احساس سیری در مدت زمان بیشتر، افزایش باکتری‌های مفید در روده برای هضم، دفع غذا و کاهش خطر ابتلا به دیابت، کمک بزرگی می‌کند. در یک فنجان کینوا 5 گرم بیشتر از یک فنجان برنج سفید، فیبر موجود است. بنابراین کینوا نسبت به برنج، برای کاهش قند خون و کلسترول بالا مفیدتر است.

5. کربوهیدرات

اگر شما هم به دنبال کاهش وزن و لاغری هستید، باید از کربوهیدارت کم‌تری در رژیم غذایی خود استفاده کنید. میزان کربوهیدرات موجود در یک فنجان کینوا، 39 گرم و در همان مقدار برنج 45 گرم است. بنابراین اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، باید کینوا را جایگزین برنج، در برنامه غذایی‌ خود کنید.

بیشتر بدانید: استفاده از کینوا برای لاغری

خواص دانه کینوا چیست؟

6. ریزمغذی‌های موجود در کینوا و برنج

برنج و کینوا، حاوی ریزمغذی‌های مختلفی برای بدن انسان هستند. اما با کمی بررسی می‌توان به وجود مس، کلسیم، روی و آهن در کینوا پی برد. در حالی که برنج حاوی این مواد نیست. به طور کلی، کینوا سه تا چهار برابر بیشتر از برنج ریزمغذی مفید برای بدن دارد.

7. میزان گلوتن در کینوا و برنج

کینوا مانند برنج عاری از گلوتن هستند، در نتیجه کینوا و برنج در این مورد برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند.

کدام نوع کینوا جایگزین بهتری برای برنج است؟

شاید با خود فکر کنید که کینوا فقط می‌تواند جایگزین برنج باشد و استفاده دیگری ندارد. اما این را بدانید که این شبه غله، علاوه بر اینکه جایگزین مناسبی برای برنج است، در مواد غذایی دیگر نیز استفاده می‌شود. ارزش غذایی کینوا، به قدری بالاست که از آن در سالاد کینوا، کوکی، کیک و کتلت نیز استفاده می‌شود.

لازم است بدانید که کینوا، در انواع سفید، قرمز و سیاه وجود دارد که هر کدام از آنها، مزه و ویژگی‌های غذایی مخصوص به خودشان را دارند.

به نظر شما برای این‌که کینوا شبیه برنج خوش‌طعم شود، باید کدام نوع قرمز، سیاه و سفید را استفاده کنید؟

شما می‌توانید برای استفاده از کینوا به عنوان جایگزین برنج، نوع سفید آن را انتخاب کنید. چون در هنگام پخت، بافتی نرم‌تر پیدا می‌کند و شباهت ظاهری بیشتری به برنج دارد.

البته استفاده از ترکیب هر سه کینوا جایگزین برنج نیز به شما پیشنهاد می‌شود، چرا که این ترکیب، ارزش غذایی بالاتری نسبت به نوع سفید آن دارد.

طرز استفاده از کینوا جایگزین برنج

 خواص کینوا هنگام پخت آن باید حفظ شود. به همین دلیل باید پخت آن را به شیوه ای درست انجام داد. البته کینوا نیز مانند برنج به راحتی پخته می‌شود. توجه کنید که طرز پخت صحیح، به شما کمک می‌کند تا غذایی خوشمزه‌تر و بدون از دست رفتن منابع معدنی را برای خود و خانواده‌تان طبخ کنید. برای کسب اطلاعات کامل درباره کینوا و خواص آن به صفحه خواص کینوا مراجعه کنید.

مواد لازم برای پخت کینوا به عنوان جایگزین برنج

  1. کینوا سفید یا سه‌رنگ: 1 فنجان یا 180 گرم
  2. آب: 2 فنجان یا 450 میلی‌لیتر آب
  3. زیره: ¼ قاشق چای‌خوری
  4. فلفل قرمز خردشده: 1 عدد
  5. نمک: ½ قاشق چای‌خوری
  6. روغن زیتون: 2 قاشق چای‌خوری

در زیر مراحل پخت کینوا جایگزین برنج، به شما آموزش داده می‌شود:

  1. ابتدا کینوا را به خوبی در زیر آب جاری بشویید تا ساپونین و آلودگی‌های روی آن کاملا پاک شود.
  2. بعد از شستشو، آب، روغن، فلفل، زیره و نمک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا جوش بیاید.
  3. بعد از به جوش آمدن آب، کینوا را به آن اضافه کنید. در این مرحله، شعله را کم کنید تا کینوا در مدت 20 دقیقه به خوبی پخته شود. این را فراموش نکنید که کینوا به وقت پخت کامل، شفاف‌تر از قبل می‌شود.
  4. بعد از اینکه کینوا در قابلمه پخت، می‌توانید آن را آبکش کنید. سپس برای طبخ بهتر، کینوای آبکش‌ شده را به مدت 5 دقیقه درون تابه، با دمایی پایین تفت دهید و در پایان روغن زیتون را به آن اضافه کنید.

نکات کاربردی در پخت کینوا به عنوان جایگزین برنج

در زیر برخی از فوت و فن‌های آشپزی، برای خوشمزه‌تر کردن کینوا جاگزین برنج، به شما نشان داده می‌شود:

  • استفاده از آب لیمو، آب نارنج و انواع ادویه‌ها، برای ایجاد خوش‌ طعم کردن کینوا
  • استفاده از آب مرغ و گوشت، برای پخت کینوا و لذیذتر کردن آن
  • اضافه کردن آب، به صورت مرحله‌ای به قابلمه، برای جلوگیری از له شدن و از بین رفتن بافت کینوا

اهمیت اصلاح برنامه غذایی با کینوا

اصلاح برنامه غذایی، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در سلامتی انسان و درمان بیماری‌هایش تاثیر زیادی دارد. مثلا خواص کینوا برای دیابت، بسیار بوده و حتی می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

این را فراموش نکنید که خواص کینوا فقط به درمان بیماری‌ها ختم نمی‌شود. چون شما برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف هم باید برنامه غذایی خود را اصلاح کنید. بنابراین بهتر است همین حالا با استفاده مواد غذایی مفیدتر، سلامتی خود و خانواده‌تان را تضمین کنید.

کینوا برای سلامتی بدن چه فوایدی دارد؟

کینوا با خواص ارزشمندی و بالایی که دارد، در درمان بسیاری ازبیماری‌ها و بهبود سلامت عمومی بدن موثر است. از کینوا برای درمان و پیشگیری بیماری‌های زیر می‌توان استفاده کرد.

  • چاقی
  • میگرن
  • سرطان
  • دیابت
  • زخم معده
  • یبوست
  • پوکی استخوان
  • هضم آسان غذا
  • کم خونی
  • موخوره
  • لک صورت

اگر به دنبال تهیه بهترین دانه کینوا هستید، ما در صفحه خرید کینوا بهترین دانه کینوا خالص و اصل را به شما معرفی کرده ایم.

سوالات متداول

آیا می توانم از کینوا به جای برنج استفاده کنم؟

بله، دانه کینوا بهترین جایگزین برای برنج است.

مزایای دانه کینوا نسبت برنج چیست؟

برخی از فواید دانه کینوا عبارتند از: کنترل سطح چربی خون و قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، دارای منیزیم، پتاسیم و آهن و…

آیا ارزش غذایی دانه کینوا از برنج بهتر است؟

بله، ارزش غذایی دانه کینوا بسیار بیشتر از برنج است.

آیا دانه کینوا مانند برنج سیرکننده است؟

بله، مصرف دانه کینوا به شما احساس سیری طولانی مدت می دهد و باعث کاهش وزن میشود.

آیا کینوا برای درمان دیابت مفید است؟

بله، دانه کینوا باعث جلوگیری از افزایش سطح قند خون می شود.

کینوا جایگرین برنج، یکی از پیشنهادات مناسب و مفید برای حفظ سلامتی شماست. خواص کینوا، برای کودکان نیز زیاد است. شما می‌توانید با کمک کینوفیت به عنوان عرضه‌کننده کینوا و مواد غذایی برپایه کینوا، بهترین و باکیفیت‌ترین نوع کینوا را با کیفیتی بالا تهیه کنید.

 

فواید بی نظیر مصرف دانه کینوا

رژیم غذایی ورزشکاری

رژیم غذایی ورزشکاران – برنامه غذایی حرفه ای برای ورزشکاران

رژیم کتوژنیک + نمونه رژیم کتو رایگان

بهترین رژیم افزایش وزن آقایان

بهترین رژیم افزایش وزن آقایان

میان وعده رژیم کتوژنیک

میان وعده رژیم کتوژنیک – معرفی میان وعده رژیمی و کم کربوهیدرات

فواید ترک قند و شکر بر بدن + معرفی بهترین راه های حدف قند

رژیم چربی سوزی

بهترین رژیم چربی سوزی- برنامه غذایی کاهش وزن اصولی و پایدار

مینی پیتزا کینوا

طرز تهیه آسان مینی پیتزا کینوا

طرز تهیه سالاد کینوا و کاهوپیچ

انواع کینوا و تفاوت آن

همه چیز درباره خواص کینوا، بیش از 15 خاصیت شگفت انگیز

8 پاسخ

    1. سلام از کینوا در تهیه انواع میان وعده ها، سالادها، کتلت، سوپ، فرنی، بادمجان و مرغ شکم پر و هزاران غذای دیگه

    1. سلام… بسته به سلیقه شخصی داره که البته باید کینوا رو بشورین و پوسته رویی رو جدا کنید اما بهتره که پخته از اون استفاده کنید

    1. کینوا پف میکنه و نباید با برنج مقایسه اش کنید… بسته به تعداد افراد متفاوته اما اگر برای هر نفر یک لیوان برنج در نظر میگیرید، برای کینوا باید نصف لیوان در نظربگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *