لوگو کینوفیت

4 تفاوت کینوا ایرانی و کینوا خارجی که باید بدانید!

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
تفاوت کینوای ایرانی و خارجی
شاید این سوال برای شما پیش بیاید که  تفاوت بین کینوا ایرانی و کینوا خارجی چیست

کینوا یکی از محصولات غذایی پرطرفدار در سراسر جهان است که به عنوان یک منبع عالی از پروتئین و مواد مغذی معرفی شده است. دانه کینوا، بیشتر در مناطق آمریکای جنوبی پرورش پیدا می‌کند با این حال باید گفت در برخی از مناطق ایران که دارای آب و هوای گرم و خشک هست نیز کشت دانه کینوا رایج است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت بین کینوا ایرانی و کینوا خارجی چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا اصلی‌ترین تفاوت‌های بین کینوا ایرانی و خارجی را بررسی کنیم و از مزیت‌های هر دونوع کینوا صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه  باشید.

کینوا چیست؟

همانطور که در مقاله‌های قبلی اشاره کردیم کینوا یک گیاه کشت شده است که اصالتاً از مناطق آندس در آمریکای جنوبی به وجود آمده است. این گیاه دارای دانه‌های کوچکی است که معروف به کینوا هستند. دانه کینوا غنی از پروتئین، فیبر، و مواد معدنی مختلفی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. همچنین حاوی اسیدهای آمینه اساسی برای بدن انسان است.

انواع کینوا

انواع کینوا

کینوا در دو نوع ایرانی و خارجی در بازار عرضه می‌شود. کینوا با توجه به رنگ آن به 3 مدل تقسیم می‌شود که تفاوت و خواص هر یک از آنها با هم بسیار جزئی است.

  • کینوا سفید
  • کینوا قرمز
  • کینوا سیاه

خواص شگفت انگیز کینوا

کینوا یک شبه غله باارزش با مواد معدنی و مغذی زیادی است. کینوا در درمان انواع بیماری‌ها از جمله چاقی، سرطان، دیابت، زخم معده، یبوست و … موثر است.

کینوا دارای مواد معدنی بالا، پروتئین بالا، کالری و قند پایین و فاقد گلوتن است. جهت اطلاع بیشتر از خواص کینوا کلیک کنید. 

کینوا ایرانی

کینوا در ایران نیز کشت می‌شود و به تدریج در بازارهای داخلی و بین‌المللی شناخته شده‌تر است. کینوا ایرانی به طبیعت خود محلی بوده و از نظر زمین و آب‌وهوایی با شرایط ایران سازگاری دارد. تفاوت اصلی میان کینوا ایرانی و خارجی در نژاد گیاه و تنوع رنگی آن است. برخی از انواع کینوا ایرانی رنگ‌های مختلفی دارند از قبیل قهوه‌ای، زرد، سبز و حتی قرمز. این تنوع رنگی نشان از تنوع ژنتیکی در کینوا ایرانی دارد.

تفاوت کینوا ایرانی و خارجی

کینوا خارجی

کینوا خارجی که عمدتاً در بازارهای جهانی یافت می‌شود، معمولاً دانه‌های سفید رنگ دارد و در برخی موارد نژادهای خاصی دارد. این نوع کینوا نیز با کینواهای دیگر مانند کینوا ایرانی از نظر ترکیبات مغذی مشابهی برخوردار است.

تفاوت‌ها و مزایای دانه کینوا ایرانی و کینوا خارجی

  1. تفاوت‌های ظاهری: تفاوت اصلی بین کینوای ایرانی و خارجی در رنگ و شکل دانه‌هاست. کینوای ایرانی دارای تنوع رنگی بیشتری است، در حالی که کینوای خارجی به طور عمده سفید است.
  2. تنوع ژنتیکی: کینوای ایرانی دارای تنوع ژنتیکی بیشتری است که می‌تواند به افزایش مقدار مواد مغذی و تنوع در طعم غذاها منجر شود و برای استفاده ایرانی ‌ها مناسب‌تر است.
  3. تغذیه: هر دو نوع کینوا دارای مقادیر زیادی پروتئین، فیبر، و مواد معدنی هستند. کینوای ایرانی ممکن است به دلیل تنوع ژنتیکی بیشتر، مقادیر بیشتری از مواد مغذی داشته باشد.
  4. قیمت: قیمت کینوای ایرانی معمولاً از کینوای خارجی کمتر است که می‌تواند یک انتخاب اقتصادی برای مصرف‌کنندگان داخل کشور باشد.
ویژگیکینوا ایرانیکینوا خارجی
تنوع رنگیدارای تنوع رنگی بالا (قهوه‌ای، زرد، سبز، قرمز و …)عمدتاً سفید
مقادیر مواد مغذیمقادیر متغیری از مواد مغذی بر اساس نوع و رنگ کینوامقادیر معمولی و ثابت از مواد مغذی
منطقه کشتمناطق خشک و گرم ایران، از جمله استان‌های کرمان و یزدبسیاری از کشورها با آب و هوای معتدل‌تر
قیمتممکن است از لحاظ قیمت اقتصادی مناسب‌تر باشدمعمولاً گران‌تر است
شرایط آب و هواییمتناسب با شرایط گرم و خشک ایرانممکن است شرایط آب و هوایی معتدل‌تر داشته باشد
تنوع ژنتیکیدارای تنوع ژنتیکی بیشتر در رنگ‌ها و ویژگی‌ها.پمعمولاً تنوع ژنتیکی کمتر دارد

اگر به تازگی با دانه کینوا آشنا شده اید و درباره خواص آن چیزی نمیدانید؛ پیشنهاد میکنیم به صفحه خواص کینوا مراجعه کنید.

ارزش غذایی کینوا ایرانی و خارجی

بررسی ارزش غذایی کینوا ایرانی و کینوا خارجی

کینوا ایرانی و کینوا خارجی از لحاظ ارزش غذایی اساسی به طور عام بسیار مشابه هستند. هر دو نوع کینوا غنی از پروتئین، فیبر، و مواد معدنی مختلفی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و آهن هستند. همچنین، هر دو نوع کینوا حاوی اسیدهای آمینه اساسی برای بدن انسان هستند.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم تفاوت اصلی بین کینوای ایرانی و کینوای خارجی در تنوع ژنتیکی و رنگ دانه‌ها است. کینوای ایرانی به دلیل تنوع ژنتیکی بیشتر، ممکن است مقادیر متغیری از مواد مغذی داشته باشد. به عبارت دیگر، بسته به نوع و رنگ کینوا، مقدار مواد مغذی ممکن است متفاوت باشد. این تنوع معمولاً در رنگ‌های کینوای ایرانی مشهود است، که ممکن است درجه‌های مختلفی از قهوه‌ای تا زرد، سبز یا حتی قرمز باشد.

به هر حال، ارزش غذایی اساسی کینوای ایرانی و کینوای خارجی به طور عام بسیار شبیه به یکدیگر است. در انتخاب بین این دو نوع کینوا، مهمترین نکته تازگی و کیفیت محصول و تنوع رنگی آن است. مصرف کینوا با کیفیت و تازه‌تر  می‌تواند طعم و مواد مغذی بهتری داشته باشد. همچنین، ممکن است قیمت کینوای ایرانی به دلیل تنوع ژنتیکی بیشتر و بازارهای محلی، کمی ارزان‌تر باشد که می‌تواند یک انتخاب اقتصادی برای مصرف‌کنندگان باشد.

بهترین مناطق پرورش و کشت دانه کینوا در ایران

کینوا در ایران در مناطقی با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی خاص پرورش می‌یابد. این گیاه اصالتاً از مناطق گرم و خشک در آمریکای جنوبی به وجود آمده است، بنابراین در ایران نیز به طبیعت خود مناطقی با شرایط مشابه جهت کشت کینوا مناسب‌تر هستند. برخی از مناطق ایران که کشت کینوا در آنها انجام می‌شود عبارتند از:

1. استان کرمان: استان کرمان با شرایط جغرافیایی گرم و خشک خود یکی از مکان‌های مناسب برای کشت کینوا است. برخی از مناطق در این استان، مانند شهرستان رفسنجان، به عنوان مراکز تولید کینوا شناخته می‌شوند.

2. استان یزد: استان یزد نیز دارای شرایط آب و هوایی خشک و گرم است و در برخی مناطق آن، کشت کینوا به صورت تجربی انجام شده است.

3. استان سیستان و بلوچستان: برخی مناطق در استان سیستان و بلوچستان نیز به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، تلاش برای کشت کینوا داشته‌اند و موفق نیز بوده‌اند.

4. مناطق خشک و نیمه‌خشک شمال و جنوب ایران: در برخی مناطق دیگر از ایران با شرایط آب و هوایی خشک و نیمه‌خشک نیز ممکن است کشت کینوا انجام شود، اگرچه به میزان کمتر.

با توجه به نیازهای کینوا به آب کم و شرایط خشک، کشت این گیاه در مناطق خشکی مانند استان‌های ذکر شده دارای اهمیت است. با افزایش آگاهی و توسعه تکنولوژی‌های کشاورزی، امکان کشت کینوا در مناطق دیگر ایران نیز فراهم شده است.

کینوا یک محصول غذایی با ارزش بسیار بالاست که در ایران نیز کشت و مصرف می‌شود. تفاوت‌های میان کینوای ایرانی و خارجی از لحاظ تنوع ژنتیکی و شرایط کشت و همچنین تنوع رنگی ممکن است در انتخاب مصرف‌کنندگان تأثیر داشته باشد. همچنین، مشتریان می‌توانند کینوا را از فروشگاه‌ها و مراکز مختلف خریداری کنند، از جمله هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های تخصصی تغذیه سالم، و فروشگاه‌های اینترنتی. جهت خرید کینوا ایرانی می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

در این مقاله دانه کینوا ایرانی و خارجی را به طور کامل با یکدیگر مقایسه نمودیم؛ از اینکه تا انتها ما را همراهی نمودید سپاسگزاریم.

سوالات متداول

کینوا ایرانی بهتر است یا خارجی؟

هر دو دارای خواص یکسان هستند؛ تنها تفاوت آنها می تواند قیمت آنها باشد.

کینوا ایرانی در چه مناطقی کشت می شود؟

کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، مناطق خشک و نیمه خشک شمال و جنوب ایران

دستور پخت آسان فلافل کینوا

دستور پخت آسان فلافل کینوا

کالری کینوا

کالری کینوا چقدر است؟ جدول ارزش غذایی کینوا

طرز تهیه سوپ کینوا

طرز تهیه سوپ کینوا، خوشمزه، مقوی و سالم

معرفی تنقلات مفید برای ورزشکاران

معرفی تنقلات مفید برای ورزشکاران

دانه کینوا چیست؟ صفر تا صد آشنایی با کینوا

دانه کینوا چیست؟ صفر تا صد آشنایی با کینوا

آیا نان جو قند دارد؟

آیا نان جو قند دارد؟

خواص عالی کینوا برای کودکان که نمی دانستید!

خواص عالی کینوا برای کودکان که نمی دانستید!

رژیم پاکسازی کبد

رژیم پاکسازی کبد؛ تقویت و سم زدایی کبد

10 اهمیت میان وعده برای ورزشکاران

10 اهمیت میان وعده برای ورزشکاران

بهترین زمان مصرف دانه کینوا

بهترین زمان مصرف دانه کینوا

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *