لوگو کینوفیت

همه چیز درباره خواص کینوا، بیش از 15 خاصیت شگفت انگیز

مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
انواع کینوا و تفاوت آن

کینوا، یک دانه گیاهی است که خواص بیشماری دارد. قرار دادن این دانه گیاهی در رژیم غذایی، به جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند فشار خون، قند و سرطان‌ها کمک می‌کند. اطلاع از خواص کینوا، به ما کمک می کند از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنیم و به این ترتیب بتوانیم از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این خاویار گیاهی، بیشترین استفاده را ببریم. در ادامه به بررسی خواص کینوا و تاثیر آن بر سلامتی می‌پردازیم.

اگر به تازگی با دانه کینوا آشنا شدید و اطلاعات کافی درباره این دانه گیاهی ارزشمند ندارید، ما در صفحه کینوا به طور کامل آن را به شما معرفی کردیم.

کینوا چیست و چه مزایایی دارد؟

شاید تاکنون شنیده‌اید که افراد گیاهخوار به جای استفاده از گوشت و مرغ، به استفاده از دانه‌های گیاهی و گیاهان روی می‌آورند. یکی از دانه‌های گیاهی که افراد گیاهخوار در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند، دانه گیاهی کینواست. ارزش غذایی کینوا بسیار بالاست و دانه‌ای است که سرشار از پروتئین، ویتامین‌های گروه (B)، ویتامین‌های گروه (E)، فیبر، آمینو اسید، فسفر، آهن و مواد مغذی دیگر است.

افزودن کینوا به رژیم غذایی یک راه عالی برای افزایش مصرف روزانه ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است. این دانه گیاهی، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و یک پروتئین کامل محسوب می شود که تمام نه اسید آمینه ضروری برای بدن را داراست.

این یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های این دانه است و آن را به منبع بسیار ارزشمندی از پروتئین تبدیل می‌کند، به ‌ویژه برای افرادی که رژیم غذایی‌شان عمدتاً گیاهی است. کینوا به ویژه سرشار از آمینواسیدهای ضروری مانند لیزین، متیونین و سیستئین و دارای ترکیبات گیاهی مفید بسیار زیادی است که برخی از نمونه ها ساپونین ها، اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها و بتاسیانین ها هستند. 

مقایسه گوشت قرمز و دانه کینوا 

جدول مقایسه دانه کینوا و گوشت قرمز

ویژگی

گوشت قرمز

دانه کینوا

پروتئین

دارد

دارد

چربی

زیاد

بسیار کم

کلسترول

بالا

بسیار کم

آهن

بالا

بالا

فیبر

ندارد

زیاد

کلسیم

ندارد

دارد

گلوتن

دارد

ندارد

جدول1- مقایسه گوشت قرمز و دانه کینوا

خواص کینوا در طب سنتی

یکی از دانه‌های سرشار از مواد مغذی در طب سنتی، دانه کینواست. این خاویار گیاهی دارای طبع معتدل است. به همین دلیل افراد با طبع مختلف، می‌توانند از این دانه گیاهی پرخاصیت، استفاده کنند.

جالب است بدانید که خواص کینوا علاوه بر بزرگسالان، برای کودکان نیز مؤثر است. از خواص کینوا برای کودکان می‌توان به کمک در رشد کودکان و نوزادان و درمان یبوست اشاره کرد. این دانه گیاهی به دلیل داشتن کربوهیدرات پیچیده و مفید، به افزایش انرژی در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، کینوا به دلیل داشتن  ویتامین B، برای پوست صورت و از بین بردن لکه‌های پوستی مناسب است.

خواص کینوا

خواص کینوا برای سلامتی

کینوا به دلیل اینکه سرشار از مواد مغذی است، خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. در ادامه به بررسی خواص کینوا برای سلامتی بدن می‌پردازیم.

لاغری با کینوا

  • کاهش وزن

برای لاغری و کاهش وزن، نیاز است میزان متابولیسم بدن فرد افزایش یابد که با استفاده از کینوا، میزان متابولیسم بدن افزایش یافته و اشتهای فرد به غذا و مواد خوراکی کم می‌شود؛ در نتیجه می‌توان از کینوا برای لاغری استفاده کرد.

  • کینوا به دلیل داشتن فیبر بسیار، باعث می‌شود فرد هنگام مصرف غذا، خیلی زود سیر شود.
  • همچنین کینوا، شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد یعنی کربوهیدرات پیچیده ای دارد که بدن برای تبدیل آن به کربوهیدرات ساده، انرژی مصرف می کند. این موضوع باعث می‌شود که هنگام مصرف آن، بدن زودتر احساس سیری کند و نیاز کمتری به دریافت کالری داشته باشد.

از آنجایی که کینوا سرشار از فیبر و پروتئین غذایی است، ترکیبی مناسب برای چربی سوزی محسوب می شود که منجر به افزایش متابولیسم بدن خواهد شد. در نتیجه هوس غذایی را کاهش می دهد و در نتیجه کالری دریافتی را کاهش می دهد. جایگزین کردن دانه های سنتی مانند برنج یا گندم با کینوا می تواند یک تغییر کوچک باشد که پروتئین و فیبر بیشتری را فراهم می کند و به اهداف شما برای کاهش وزن کمک می کند.

به علاوه کینوا حاوی20-hydroxyecdysone است، ترکیبی که به کنترل وزن کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب به سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه کنترل وزن کمک می کند. همچنین باعث می شود افراد چربی کمتری را از رژیم غذایی خود جذب کنند.

منیزیم کینوا چقدر است؟

  • سرشار از منیزیم

بدن برای انجام 300 نوع از واکنش‌های آنزیمی، به منیزیم نیاز دارد. کمبود منیزیم در بدن باعث بروز بیماری‌هایی مانند فشار خون، بیماری‌های قلبی و میگرن می‌شود. همچنین با افزایش سن، بدن نیاز بیشتری به دریافت منیزیم دارد؛ بنابراین بهتر است افراد از مواد مغذی‌ مانند کینوا که حاوی مقدار زیادی منیزیم است، استفاده کنند تا منیزیم مورد نیاز بدن تامین شود. لازم به ذکر است که میزان منیزیم دریافتی بدن از یک فنجان کینوای پخته شده 118 میلی گرم است.

  • سرشار از آهن

عنصر اصلی موجود در هموگلوبین خون، آهن است. آهن، متابولیسم عضله‌های بدن را افزایش داده و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. با مصرف یک فنجان پخته شده کینوا، بدن افراد 2.76 میلی گرم آهن دریافت می‌کند که سبب بهبود عملکرد دستگاه‌های بدن می‌شود. بعلاوه؛ مصرف این دانه گیاهی، به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. در مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شد، نشان داده شد که با جایگزین کردن کینوا به جای نان و پاستا؛ میزان قند خون، تری گلیسیرید و انسولین تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

  • حاوی فولات

زنان باردار برای جلوگیری از بروز مشکلات عصبی در نوزاد، باید مواد غذایی که دارای ویتامینی به نام فولات است، مصرف کنند. فولات، ویتامینی است که استفاده از آن از بروز افسردگی در افراد جلوگیری می‌کند. همچنین به ساخت و ترمیم DNA، رشد، تقسیم و عملکرد صحیح سلول ها و تولید برخی پروتئین در بدن کمک می کند. یکی از مواد خوراکی حاوی ویتامین فولات (19 درصد RDI)، کینوا است.

  • دارای خواص ضد التهابی

جالب است بدانید که با استفاده از کینوا، می‌توان التهاب‌های ناشی از بیماری‌های مختلف را در بدن کاهش داد. این دانه گیاهی با تولید بوتیرات، سبب کاهش التهاب‌های موجود در بدن می‌شود.

سلامتی قلب با کینوا

  • کمک به سلامت قلب

با مصرف کینوا می‌توانید سلامت قلب خود را حفظ کنید. این خاویار گیاهی، میزان کلسترول خون را کاهش داده و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری می‌کند. همچنین کینوا به دلیل داشتن آلفا لینولنیک، از بروز بیماری قلبی آترواسکلروز، پیشگیری می‌کند.

  • پیشگیری از ابتلا به دیابت

اگر قصد دارید با مصرف مواد خوراکی، از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کنید، مصرف کینوا گزینه خوبی است. عوامل مختلفی وجود دارد که به کنترل قند خون کمک می کند. به عنوان مثال شاخص گلیسمی پایین این دانه گیاهی، به کنترل قند خون کمک می کند.

همچنین میزان فیبر موجود در کینوا، به تنظیم قند خون افراد کمک می کند. جالب است که مصرف تنها 16 گرم فیبر از غلات کامل در روز، با 33 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

  • مناسب برای رفع کم خونی

یکی از خواص کینوا برای سلامتی، رفع کم خونی است. کمبود آهن در بدن، سبب کم خونی می‌شود. کم خونی نیز سبب بروز بیماری‌های مختلف می‌شود؛ بنابراین بهتر است با استفاده از مواد خوراکی دارای آهن، مانند کینوا، از بروز کم خونی جلوگیری کرد. به این منظور می‌توان با استفاده از این دانه گیاهی و مواد غذایی دلخواه خود، سالاد کینوا تهیه کرده و نوش جان کرد.

  • کمک به هضم غذا

ریبوفلاوین موجود در دانه کینوا، سبب تبدیل گلوتامیک به گلوتامین شده؛ گلوتامیک، مخاط موجود در معده را تقویت می‌کند و سبب هضم هر چه بهتر غذا می‌شود. فیبر موجود در این دانه گیاهی، سبب جذب مواد مغذی روده کوچک شده و از بروز مشکلات گوارشی همچون یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین وجود ویتامین B در کینوا، سبب تولید اسید هیدروکلریک و بهبود گوارش بدن می‌شود.

  • مفید برای بدنسازی

کینوا حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که سبب تولید انرژی در بدن می‌شود. ورزشکاران و بدنسازان می‌توانند با استفاده از آن، انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. همچنین وجود اسید آمینه‌های خاص در کینوا سبب تسریع روند عضله سازی در بدنسازان می‌شود.

  • درمان کم کاری تیروئید

جالب است بدانید کسانی که کم کاری تیروئید دارند، با استفاده دانه‌ خوراکی کینوا که سرشار از مغذی است، می‌توانند بیماری خود را بهبود بخشند. کینوا سبب بهبود عملکرد غده تیروئید در بدن فرد می‌شود. این دانه مملو از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مفیدی است که ترشح غیرطبیعی هورمون های تیروئید را کاهش می دهند.

کینوا حاوی مقداری اگزالات است

  • جلوگیری از ایجاد بواسیر

کینوا به دلیل داشتن فیبر زیاد، باعث افزایش حرکات روده و آسودگی دفع مدفوع می‌شود. آسودگی دفع مدفوع با استفاده از کینوا از بروز بواسیر در فرد جلوگیری می‌کند.

  • سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را خنثی می‌کنند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. طبق مطالعات انجام شده، کینوا سرشار از آنتی اکسیدان است. شاید جالب باشد که بدانید اگر دانه کینوا جوانه زده را مصرف کنید، بدن مقدار بیشتری آنتی اکسیدان دریافت می‌کند.

  • کینوا برای پوست

  • لیزین ماده‌ای است برای درمان و ترمیم زخم که بدن قادر به تولید آن نیست، اما خبر خوب این است که می‌توان با استفاده از کینوا، لیزین مورد نیاز بدن را تامین کرد.
  • کینوا به سنتز کلاژن پوست نیز کمک می‌کند. ریبوفلاوین ماده‌ای است که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌دهد و با مصرف مواد خوراکی تولید شده بر پایه کینوا، می‌توان آن را تامین کرد و از ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری کرد.
  • کینوا سبب کاهش ترشح چربی در پوست فرد می‌شود و به همین دلیل با استفاده از آن می‌توان از ایجاد آکنه و لک‌های پوستی پیشگیری کرد.
  • می‌توان علاوه بر استفاده خوراکی از کینوا، از ماسک‌های موضعی حاوی آن نیز برای سلامت پوست استفاده کرد. برای مثال شما می‌توانید از ماسک صورتی که با آرد کینوا، زردچوبه، لیمو و موز تهیه می‌شود، برای پوست صورت خود استفاده کنید. ماسک‌های صورتی که بر پایه کینوا تهیه می‌شوند، سبب جوانسازی و شادابی هرچه بیشتر پوست افراد می‌شوند.

خواص کینوا برای مو

  • کینوا برای مو

شما می‌توانید از مواد خوراکی همچون کوکی‌ کینوا علاوه بر افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها، 9 اسید آمینه ضروری برای رشد مو را به بدن برسانید که رشد موهای شما را سبب می شوند.
همچنین کینوا دارای آهن و فسفر بسیار است و از ایجاد شوره در سر افراد جلوگیری می‌کند. علاوه بر استفاده خوراکی از کینوا، می‌توان ماسک‌ مو بر پایه کینوا تهیه کرد که این ماسک سبب تقویت و رشد موی شما می شود.

اگر ریزش مو دارید و استحکام موهای شما کاهش یافته است، پیشنهاد میکنیم از دانه کینوا استفاده کنید؛ برای آشنایی با بهترین دانه کینوا به صفحه خرید کینوا مراجعه کنید.

بهترین روش برای استفاده از خواص کینوا

هر دانه گیاهی، خواص بسیاری برای سلامتی بدن فرد دارد. پیش از مصرف هر ماده خوراکی، بهتر است از خواص و تاثیرات آن بر سلامتی، اطلاعات کافی داشته باشیم. همان طور پیش تر گفتیم، مواد خوراکی که بر پایه کینوا تولید شده‌اند، خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارند. شما می‌توانید با در نظر داشتن رژیم غذایی خود، مواد خوراکی که با دانه کینوا تولید شده‌اند را استفاده و از خواص آن بهره ببرید.

 

در این مقاله ما به بررسی خواص دانه کینوا برای سلامتی پرداختیم. کینوا یک منبع تغذیه با ارزش و متنوع است که می‌تواند به معنای واقعی کمک‌کننده در حفظ و تقویت سلامتی انسان‌ها باشد. از مزایای آن برای سلامتی قلب، افزایش انرژی، مدیریت وزن، تقویت سیستم ایمنی، مقابله با دیابت نوع 2، اثرات مثبت بر سلامت گوارش، پیشگیری از بیماری‌های التهابی، حفظ سلامت استخوان، مصرف در بارداری و بسیاری موارد دیگر است.

بنابراین، توصیه می‌شود که کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از خواص آن بهره‌برداری کنید. این دانه می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند و به سلامتی شما بیافزاید. همچنین، مصرف منظم و معقول کینوا مهم است تا از همه خواص آن بهره‌مند شوید.

به یاد داشته باشید که قبل از اضافه کردن هر ماده‌ای به رژیم غذایی خود، با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید تا از مطابقت آن با نیازهای شخصی خود اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

کینوا چیست و چه مزایایی دارد؟

کینوا یک دانه گیاهی است و سرشار از انواع ویتامین‌ها، فیبر، آمینو اسید، فسفر، آهن و مواد مغذی دیگر است.

آیا می توانم از کینوا در طب سنتی استفاده کنم؟

بله!

آیا مصرف دانه کینوا برای سلامت قلب موثر است؟

بله، دانه کینوا گردش خون را تنظیم میکند.

آیا دانه کینوا برای رفع کم خونی موثر است؟

بله، به دلیل آهنگ موجود در دانه کینوا، بر درمان کمخونی موثر است.

دانه کینوا را چگونه باید مصرف کنم؟

بهتر است دانه کینوا را بپزید و به همراه غذا مصرف کنید.

مضرات کینوا چیست؟

کینوا دارای مقداری اگزالات است. این ماده در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند و برای افرادی که مبتلا به ناراحتی کلیه هستند ویا کسانی که کلیه آن‌ها سنگ اگزالاتی تولید می‌کند، مضر است.

قیمت هر کیلو دانه کینوا چقدر است؟

قیمت هرکیلو دانه کینوا 118,750 تومان است.

آیا کینوا برای پوست مناسب است؟

بله، لیزین ماده ای است که بسیار برای سلامت پوست ضروری است و دانه کینوا این ماده را برای بدن تایید میکند.

خواص دانه کینوا چیست؟

این دانه دارای خواص زیادی ، از جمله ضد التهاب، پیشگیری از بروز دیابت، رفع کم خونی، کمک به هضم غذا و… است.

یکی از بهترین روش ها، برای استفاده از خواص کینوا، گنجاندن آن در رژیم غذایی است. برای این کار شما می توانید مواد غذایی برپایه کینوا را مصرف کنید. با این حال نیاز نیست برای این کار، غذاهای جدیدی را آماده کنید. شما می توانید از مواد غذایی که کینوفیت بر پایه کینوا عرضه می کند، برای این کار استفاده کنید. این محصولات، همگی بر پایه کینوا هستند و شما می توانید با کمک آنها، کینوا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. محصولاتی همچون کوکی کینوا، پاف، انواع کروتان، و … از جمله این محصولات هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

فواید بی نظیر مصرف دانه کینوا

مضرات پفک برای کودکان - معرفی جایگزین پفک

مضرات پفک برای کودکان – معرفی جایگزین پفک

تهیه حلوا با آرد کینوا

طرز تهیه حلوا با آرد کینوا، شیرینی سالم برای دسر

طرز تهیه سالاد انار با دانه کینوا

مقایسه ذرت و کینوا

ذرت بهتر است یا کینوا؟ – 4 تفاوت ذرت و کینوا

طرز تهیه سوپ کینوا

طرز تهیه سوپ کینوا، خوشمزه، مقوی و سالم

بررسی 5 مورد از تأثیر کینوا بر کبد چرب

بررسی 5 مورد از تأثیر کینوا بر کبد چرب

دستور پخت آسان توپک کینوا، بمب انرژی

طرز تهیه سوشی با دانه کینوا

طرز تهیه سوشی با دانه کینوا

طرز تهیه سالاد تبوله

طرز تهیه آسان سالاد تبوله با دانه کینوا

12 پاسخ

    1. سلام شما می تونید برای خرید کینوا به صفحه شعب مراجعه کنید و در صورت نیاز به خرید انلاین از طریق دی جی کالا اقدام کنید

    1. سلام کینوا برای پوکی استخوان خوب است. کینوا منبع عالی فسفر، مس، منیزیم و کلسیم است که همگی برای سلامت استخوان مهم هستند.

  1. اطلاعات خیلی مفیدی بود
    تا بحال نمیدونستم این همه مزایا داره !!!
    ممنون از شما برای مطالب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *